המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה
מרק האדון
קשה לקרוא את הספר הזה בעיניים יבשות, אף שלא קורה בו שום דבר עצוב. אדרבא, מהרגע הראשון קורים בו בעיקר דברים טובים, עם הבטחה לאושר. אבל כתיבתה של פטרישה מקלקלן ספוגה בכל כך הרבה רגש ורגישות, ובהבנה עמוקה כל כך לנפש הילד, שהלב פשוט נמס. כי ברקע הסיפור, המתרחש בחווה מבודדת במערב ארצות-הברית במאה ה-19, אכן מרחף עצב גדול: האב ג'ייקוב מגדל לבדו את שני ילדיו – אנה (המספרת) ואחיה הקטן כָּלֵב. האם מתה יום אחרי שילדה את בנה, והזאטוט מכיר את אימו רק מהסיפורים, מעולם לא שמע אותה שרה, כפי שאחותו מספרת בגעגועים, וגם אבא שלהם כבר לא שר. יום אחד, בעקבות מודעה לקונית שהאב מפרסם בעיתון כדי למצוא אישה ואם לילדיו, מגיעה אליהם שׂרה ממדינת מיין הרחוקה. לפני כן היא מתכתבת מעט עם ג'ייקוב ועם הילדים, והאישיות המלבבת המשתקפת במכתביה שובה את הלב. כָּלֵב קורא את המכתבים שלה שוב ושוב, "כל כך הרבה פעמים עד שהדיו החלה להימחק והקפלים החלו להיקרע". כאשר מוסכם שתגיע אליהם לחודש ניסיון, מודיעה שרה לאב: "אבוא ברכבת. אחבוש כובע צהוב. אני פשוטה וגבוהה." ובתחתית מכתבה, בקטן: "תאמר להם שאני שָׁרה". שׂרה היא אכן טיפוס מיוחד והקוראים, שכבר הספיקו להתאהב באב ובילדיו, הולכים שבי גם אחריה. הדרך שבה היא נקשרת לכל אחד מבני המשפחה, וכן לחיות הבית והמשק, מתוארת בשיא הפשטות – ממש כמו שרה עצמה, שכל מעשיה ודיבוריה הם יושר וכנות וחיבה טבעית ורגישות אינסופית. נוגעת ללב חרדתו של כָּלב שמא שרה לא תרצה להישאר איתם בתום החודש הראשון, ואיך הוא מלקט רמזים ממשפטים שהיא אומרת בהיסח הדעת כביכול, שהיא תישאר איתם גם בקיץ, וגם בחורף הבא, ולתמיד.
"אבא נשען על מסעד כסאו. "פרסמתי מודעה בעיתון. דרושה עזרה." "אתה מתכוון למנהלת משק בית?" שאלתי מופתעת… "לא," אמר אבא באיטיות. "לא מנהלת משק בית." הוא עצר. "אישה."
שרה אמנם מכניסה לבית תועפות של שמחה ואהבה, אך לא הכול פשוט בחיי המשפחה החדשים. שרה מתגעגעת מאוד לביתה שליד הים, וגעגועיה זורעים חששות בלב האב וילדיו. יום אחד, בעקבות סופה אימתנית בערבה, שרה מרגיעה אותם שיהיה בסדר. "אבא לא אמר דבר, אך הניח את זרועו סביבה והטמין את סנטרו בשערה. עצמתי את עיניי, נזכרת לפתע באימא ואבא עומדים כך, אימא קטנה משרה, שערה בהיר על כתפו של אבא. כשפקחתי את עיניי עמדה שם שרה. כָּלב הביט אליי וחייך עד שלא יכול היה לחייך עוד". כששרה מתעקשת ללמוד לרכוב בעצמה, ורוכבת יום אחד לבדה בלי לומר לאן, הילדים – שכבר איבדו אימא אחת – חוששים שמא לא תחזור, בגלל געגועיה לים ובגלל הבית הקטן מדי והטרחה סביב הילדים. כשהיא חוזרת לבסוף והם מספרים לה על חרדתם, היא עונה בחיוך שתמיד תתגעגע לבית הישן שלה, אבל אליהם הייתה מתגעגעת יותר. למעשה, דוק של געגוע משוך על כל הספר: כל הדמויות בו מתגעגעות למשהו, ולומדות לחיות ולהשלים עם הגעגועים האלה, ובעיקר לאהוב ולהאמין באהבה. זה כתוב כל כך יפה ופשוט ורגיש, עד שכל עמוד כמעט מדגדג את בלוטות הדמע עד לבלי הכיל. הספר קצרצר, אפשר לגמור לקרוא אותו בפחות מחצי שעה (וחצי חבילת טישו), והוא נקרא בשקיקה על ידי ילדים ומבוגרים כאחד. גם ספר ההמשך על קורות המשפחה, "עפרוני", הוא נהדר, ולספר שלושה ספרי המשך נוספים. על פי סדרת הספרים הופקו שלושה סרטי טלוויזיה מצליחים בכיכובו של צוות שחקנים קבוע (בין השאר, גלן קלוז וכריסטופר ווקן בתפקיד שרה וג'ייקוב).
מקלקלן כתבה את "שרה, פשוטה וגבוהה" בעקבות סיפור אמיתי שקרה במשפחתה: אחד מבני המשפחה שלה פרסם יום אחד בעיתון מודעה לאקונית, מצחיקה-עצובה בתכליתיותה: "דרושה אישה". אין לדעת אם המודעה האמיתית הניבה גם במציאות סיפור אהבה נפלא כמו זה שמקלקלן כתבה בעקבותיה, אבל אין ספק שילדים בכל העולם זכו ליהנות ולהתרגש מהתוצאה הספרותית.
מרק האדון
ג'ין ובסטר
אלינור ה. פורטר
ויקטור הוגו
אדמונדו דה אמיצ'יס
ויליאם גולדינג
ג'. ד. סלינג'ר
הרפר לי
מדריך הרפתקה לספרי נוער מרכז את יצירות המופת של הספרות העולמית לנוער. המדריך נכתב על ידי כמה מבכירי אנשי הספר בישראל ומספר על הקלאסיקות האהובות והחשובות ביותר