הארי פוטר ואבן החכמים

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
מדינה:
שנה:
ז'אנרים:
הערך מאת:

הארי פוטר שינה שני עולמות: את עולם הקסם שבראה רולינג – שבו הוא נוטל חלק חשוב בהובלת המאבק בכוחות הרשע, וגם את עולמנו הרגיל – באופן שבו התקבלה סדרת הספרים ואומצה על ידי הקוראים בכל רחבי העולם. סדרת הפנטזיה של רולינג הפכה לתופעה עולמית חסרת תקדים, תורגמה ל-75 שפות ומכרה מעל ל-500 מיליון עותקים. הארי פוטר הוא יתום ממושקף בעל צלקת בצורת ברק על מצחו, המתגורר באנגליה עם דודו ודודתו, שמהם הוא מקבל יחס מחפיר ומזלזל. ביום הולדתו ה-11 הוא מתבשר שהוריו לא נהרגו בתאונת דרכים כפי שסופר לו, אלא בקללה שהוטלה על ידי קוסם רשע – הלורד וולדֶמורט, זה שאין לנקוב בשמו. לאחר שלא הצליח להרוג את הארי, כוחותיו של וולדמורט אבדו והוא נעלם. הארי, היחיד ששרד מהקללה, הופך לדמות נערצת בכל עולם הקוסמים ללא ידיעתו. הוא מוזמן להצטרף לבית הספר לכישוף הוגוורטס, וכך הוא חוזר אל עולם הקוסמים שהוא שייך אליו. שבעת הספרים שרולינג כתבה בסדרההחל מהראשון ועד האחרון, "הארי פוטר ואוצרות המוות", משנת 2007, מלווים את הרפתקאותיו של הארי בהוגוורטס, ואת המאבק המתחולל בעולם הקוסמים בין כוחות הטוב שאותם מייצגים הארי וחבריו ללימודים, רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר, לבין כוחות האופל בראשות לורד וולדמורט ותומכיו הנקראים "אוכלי המוות". בנוסף לסיפור הפנטזיה, "הארי פוטר" הוא גם רומן חניכה. הארי מתבגר במהלך שנותיו בהוגוורטס והופך מילד לנער, וגם עובדה זו תורמת לסוד קסמו של הספר. רולינג ניחנה בדמיון רב וספריה גדושים בהמצאות וברעיונות מקוריים, כמו משחק הקווידיץ', מצנפת המיון ועוד, אך עקרונות רבים בספרי "הארי פוטר" מושפעים מספרים קודמים, כמו "שר הטבעות" של טולקין, ספרי "נרניה" של ק.ס. לואיס וספריו של ניל גיימן.

"הארי פּוֹטר התהפך בין השמיכות שלו מבלי להתעורר. ידו הקטנה אחזה במכתב שלצידו, והוא המשיך לישון – בלי שיהיה לו מושג שהוא מיוחד, בלי שיידע שהוא מפורסם, בלי שיידע שעוד כמה שעות יעירו אותו צווחותיה של גברת דַרסְלי שתפתח את הדלת כדי להעמיד בחוץ את בקבוקי החלב הריקים, וגם לא שהשבועות הקרובים יעברו עליו בצביטות ובדקירות של בן-דודו דאדְלי… הוא לא היה יכול לדעת שבאותו רגע ממש, אנשים שהתכנסו בחשאי בכל רחבי המדינה מרימים כוסיות ואומרים בשקט: "לחיי הארי פּוֹטר – הילד שנשאר בחיים!"

רולינג לא מכחישה שהושפעה ממקורות חיצוניים, אך אין ספק שסדרת "הארי פוטר" שלה עומדת בגאון כקלאסיקה בזכות עצמה. קשה לומר במובהק מהו סוד קסמו של הנער הקוסם שגרם להצלחתו בהשוואה לספרי פנטזיה אחרים. כתב-היד של רולינג לא התקבל מייד, וסוכנה קיבל 12 דחיות לפני התשובה החיובית מהוצאת 'בלומסברי', אך מרגע פרסומה, החזירה הסדרה לדור שלם של ילדים את אהבת הקריאה, ויחד עם העיבוד המוצלח לקולנוע, אפשרה לקסם לפעפע אל לב ההוויה של התרבות הפופולרית העכשווית. רולינג הצהירה שלא תכתוב עוד ספרי "הארי פוטר" בנוסף לשבעה שכתבה, אך הוסיפה עוד כמה ספרים המשיקים לעולם הקסמים שלו. ב-2001 ראה לאור "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" – ספר לימוד בהוגוורטס הכולל מדריך זואולוגי על חיות הפלא בעולם הקוסמים. באותה שנה ראה אור גם "קווידיץ' בראי הדורות", הסוקר את היסטוריית המשחק. ב-2008 ראה אור "מעשיות בידל הפייטן", דמות המוזכרת בספר האחרון בסדרת "הארי פוטר". ב-2016 ראו אור שלושה ספרים בפורמט אלקטרוני ובהם סיפורים קצרים מהוגוורטס. "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" עובד גם לסרט קולנוע והתסריט פורסם כספר בשנת 2016, ובאותה שנה יצא לאור כספר גם המחזה "הארי פוטר והילד המקולל" שנכתב בידי ג'ק ת'ורן ומתבסס על סיפור מאת ת'ורן, רולינג וג'ון טיפאני. עלילתו מתרחשת 19 שנים לאחר שמסתיים הספר האחרון בסדרה.

ג'יי. קיי. רולינג - הארי פוטר ואבן החכמים - סניץ'

רולינג כתבה את הספרים בסוף המאה ה-20 ובתחילת המאה ה-21. עולם המוגלגים (העולם הרגיל, חסר הקסם) הוא עולם עכשווי וטכנולוגי, אך בעולם הקסם המקביל לו, הטכנולוגיה והכישוף לא דרים יחד בכפיפה אחת, משום שהקסם מפריע לטכנולוגיה. לכן, עולם המכשפים מצוי במעין תקופה ויקטוריאנית מבחינה טכנולוגית – ללא חשמל, בנזין או אנרגיה דומה, פרט לאנרגיית הקסם.

שמה המלא של רולינג הוא ג'ואן "ג'ו" רולינג (Joanne "Jo" Rowling), אך שמה על כריכות ספרי הארי פוטר שונה לג'יי. קיי. (J. K.‎) רולינג. המוציא לאור הביע חשש כי נערים לא יאהבו לקרוא ספר שנכתב בידי אישה, ולכן הוסיפה רולינג את האות K על שם סבתה קתלין.

ספרים נוספים באותו סגנון