הרפתקאותיהם המופלאות של ספלולון וכרבולון – ביקורת

מאת אביבה יובל

הספר "הרפתקאותיהם המופלאות של ספלולון וכירבולון" – המספר את קורותיהם של פריגומים – יצורים קטנים החיים בחורש האוסטרלי, הוא הספר השלישי בסדרת הרפתקה ראשונה של הוצאת אוקינוס, ששמה לה למטרה להוציא לאור לראשונה או בתרגום מחדש ספרות ילדים קלאסית. להוצאת אוקינוס שתי סדרות ספרים, האחת: סדרת הרפתקה – בה סופרים ואנשי ספר מתרגמים ספר ילדים שהשפיע עליהם בילדותם. השניה: סדרת הרפתקה ראשונה – הפונה לעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריאה.
הרפתקאותיהם המופלאות של ספלולון וכירבולון הוא הראשון בסדרת ספרים שחיברה הסופרת האוסטרלית מיי גיבס ויצא לאור לראשונה בשנת 1918. מיי גיבס הייתה מאיירת ומחברת ספרי ילדים אנגליה שנודעה בעיקר הודות לסדרת הספרים שעסקה בהרפתקאותיהם של ספלולון וכירבולון. היא נולדה בשנת 1877, בקנט שבאנגליה. כשהיתה בת ארבע היגרו אביה ואחיו לאוסטרליה במטרה להקים חוה. אמה והילדים נותרו מאוחר משום שאחד הילדים חלה. משהחלים יצאו גם הם למסע והאח הצעיר של מיי נולד כשהיו בים. משפחתה של מיי נעה באוסטרליה מאיזור לאיזור עד שהתמקמה סופית בשנת 1887 בפרת'.

כבר בגיל שמונה מיי חקרה את הטבע סביבה והחלה לכתוב ולצייר אודותיו. כשהייתה בת 12 פורסמו לראשונה יצירות פרי עטה. לאחר סיום לימודיה בילתה שבע שנים בלימודי אומנות באנגליה, שם גם יצא לאור ספרה הראשון. ב 1913 חזרה לאוסטרליה, באותה שנה פורסמו לראשונה דמויותיהם של הפריגומים על כריכתו של ספר ילדים שאיירה עבור מחברת אחרת. בשנת 1925 עברה לגור בבית Nutcote אשר שימש לה כבית מגורים במשך 44 שנה, עד מותה בגיל 92 בשנת 1969.
במהלך השנים, לצד סדרת ספרי ההרפתקאות של ספלולון וכירבולון, כתבה ואיירה ספרי ילדים נוספים. במקביל, פרסמה רצועות קומיקס בעיתונים שהיו נפוצים ברחבי אוסטרליה. ספריה מודפסים שוב ושוב במהלך השנים, וגם רצועות הקומיקס שלה זכו לסדרת קומיקס בת חמישה ספרים.

ספלולון וכירבולון הם פריגומים – יצורים קטנים החיים בחורש האוסטרלי. הם אמנם גדלו כל חייהם יחד, אך אינם אחים. איך התגלגלו השנים לחיות באותו הבית?
כמה שעות לאחר שכירבולון פקע מן הניצן שלו העיפה אותו רוח חזקה מזרועות אימו הישר לתוך רשת קורי עכביש, אך חייו כמעט ונכחדו שוב כשציפור זקנה וקצרת רואי שחשבה אותו בטעות לזחל התכוונה לאכול אותו. פריגומי אחר שראה אותה פצח בקריאת" תזהרי מהנחש" והיא נבהלה ועפה משם. אותו פריגומי היה אביו של ספלולוןן, הוא טיפס במעלה רשת קורי העכביש ונשא את כירבולון הביתה, ומאז התגורר כירבולון ביחד עם ספלולן ובני משפחתו.
מפגש של השנים עם מר קוקברה הציפור הזקנה, המספר להם על בני האדם מוביל את השנים להחלטה: הם ילכו לראות את בני האדם. כדי לצאת למסע השנים מחליטים להתחפש לציפורים, על מנת שלא יזהו אותם…
המסע של השנים היה רצוף חוויות וסכנות, בו הם לומדים להכיר את יושבי היער השונים וללמוד מעט יותר על העולם הגדול. בשביל לדעת האם זכו השנים לפגוש בני אדם בסיום המסע שלהם, תצטרכו לקרוא את הספר.

הרפתקאותיהם המופלאות של ספלולון וכירבולון הוא קלאסיקת ילדים אוסטרלית, שזכתה לעיבודים רבים, גם בטלוזייה ובבלט. דמויות השניים אף זכו בבול דואר משלהם בשנות השמונים של המאה העשרים. הספר יוצא לאור כבר כמעט 100 שנים במהדורות רבות וזוכה להצלחה. התרגום העברי מוגש לעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריאה בצורה נוחה: הכריכה קשה, הטקסט מנוקד, ואיורים נפלאים המוקפדים בפרטים הקטנים המרכיבים את שלל הדמויות בספר פזורים לכל אורכו.
הספר הפונה לילדים ומציג להם את העולם הבלתי נראה המסתתר בטבע, מתכתב עם עולם הדמיון והסקרנות הטבעית של ילדים קטנים באשר לעולם. לצערי, משהו מן הקסם שבוודאי היה לספר כשיצא לאור לראשונה לפני כמעט מאה שנה אבד מאז. על אף הרעיון הקסום העומד מאחורי כתיבתה של המחברת ובמרכזו בריות צעירות דמויות אדם החיות ביער, לצד יושביו השונים מקטן ועד גדול, התיאורים הרבים, רבים מדי לעיתים, של כל מהלך ומהלך של ספלולון וכירבולון והמעבר מאירוע לאירוע בלי הפסקה מתודית, מקשים על חווית הקריאה הקולחת בספר ומעמיסים עליה. התחושה העולה בעת הקריאה בספר היא של עומס, עומס רב של דמויות, של תיאורים בפרטי פרטים ושל אירועים רבים המצטרפים אלו לאלו בלא שניתן מלוא המקום להפנמתם.
באופן אישי אני מוצאת כי המטרה ששמה לה הוצאת אוקינוס בהנגשתם של קלאסיקות ספרותיות לילדים גם לבני הדור הנוכחי היא מטרה נפלאה וראויה, ואני שמחה על כי נמצאו מי שבוחרים לדאוג לעולם התרבותי של הילדים בימינו בצורה איכותית. סדרת הרפתקה ראשונה, בעריכת יותם שווימר, אף מגדילה לעשות כשהיא מאפשרת גם לעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הקריאה לפסוע בדרך נפלאה שנכבשה היטב על ידי דורות שפסעו בצעדים קטנטנים והתוו את הדרך גם לדור הנוכחי. אמתין בציפיה דרוכה לספרים הבאים בסדרה.

האתר של אביבה יובל

השאר תגובה